Boeing B-17 Flying Fortress
Boeing B-17 Flying Fortress
Boeing B-17 Flying Fortress | |
---|---|
Modifikovaný B-17G-110-VE Flying Fortress | |
Typ: | bombardér |
Výrobce: | Boeing Airplane Company |
Konstruktér: | Edward C. Wells E. Gifford Emery |
První let: | 28. července 1935[1] |
Zaveden: | duben 1938 |
Vyřazen: | 1968 (Brazilské letectvo) |
Charakter: | vyřazen (v současnosti 14 letuschopných strojů[3]) |
Hlavní uživatel: | USAAF |
Výroba: | 1936-1945 |
Vyrobeno: | 12 731[2] |
Cena za kus: | 238 329 US$[4] |
Boeing B-17 Flying Fortress byl americký dálkový bombardovací letoun, který byl používán za druhé světové války. Byl znám pod pojmenováním Létající pevnost.
Obsah |
Vývoj
Počátek vývoje B-17 spadá již do roku 1934. Roku 1935 vznikl ve firmě Boeing Airplane Company prototyp, který měl přes počáteční úspěšné zkoušky nehodu, při níž byl zničen. Vývoj pokračoval dále a počátkem roku 1937 byly uskutečněny další zkoušky s kusově vyráběnými prototypy. V měsíci červnu 1939 vzlétl první letoun typu B-17B, který nesl přísně tajný zaměřovač firmy Norden. Další letouny typu C byly vyráběny od roku 1940. Roku 1941 bylo do Velké Británie dodáno 20 kusů tohoto typu, které byly označeny jako Fortress Mk.I a které sloužily v RAF. Verze E, která byla vyráběna od roku 1941 měla již celkem sedm střeleckých postů, přičemž osádku tvořilo 10 mužů. Na jaře roku 1942 začala výroba typu F, od roku 1943 byly vyráběny B-17 typu G se se střeleckou věží v přídi trupu. Do července roku 1945 bylo celkem vyrobeno 12.730 kusů letounů B-17 všech typů.
Bojové použití
Letouny B-17 byly používány jak na evropském bojišti, kde se nejvíce proslavily, tak v tichomořském válčišti. V Evropě sloužily zejména k bombardovací ofenzívě proti Třetí říši. Díky své silné výzbroji a schopnosti vydržet množství nepřátelských zásahů se staly noční můrou německých stíhačů. Uvádí se, že posádky B-17 sestřelily 6 659 nepřátelských letadel.
Technické údaje
- Výrobce: Boeing Airplane Company
- Typ: výškový bombardovací letoun
- Osádka: 6 - 10 mužů dle typu letounu
- Pohon: čtyři motory Wright R-1820-97 (B-17G; B-17C až F: R-1820-65) Cyclone o výkonu 895 kW (1200 hp)
- Výzbroj: náklad pum v pumovnici do 2 724 kg, max. 5 800 kg s využitím vnějších závěsníků.
- Obranná výzbroj: 10-13 kulometů Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm: 4x2 ve střeleckých věžích v přídi, na hřbetě trupu, ve spodní kulové věži a v zadním střelišti, jednotlivé kulomety v přídi (2), resp. 1 v okně kabiny radisty, B-17C, 1 kulomet ráže 7,62 mm v přídi, po 1 kulometu ráže 12,7 mm v bočních střelištích a 2 dvojice 12,7 mm v horním a spodním střelišti
- Rozpětí křídel: 31,63 m
- Délka: 22,78 m (B-17E a F, 22,65 m B-17G)
- Výška: 5,82 m
- Nosná plocha: 131,92 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 16 400 kg
- Vzletová hmotnost: 32 660 kg
- Maximální rychlost: 462 km/h
- Dostup: 10 850 m
- Dolet s maximálním nákladem pum: 1760 km.