Micubiši A6m Zero
Micubiši A6M
Micubiši A6M | |
---|---|
![]() | |
Typ: | Stíhací letoun |
Výrobce: | Micubiši, Nakadžima |
Konstruktér: | Džiró Horikoši |
První let: | 1. dubna 1939 |
Zaveden: | červenec 1940 |
Vyřazen: | 1945 - Japonsko 1956 - Čína |
Vyrobeno: | 11 000 ks |
Micubiši A6M Zero byl japonský palubní stíhací letoun, který během druhé světové války sloužil v japonském císařském námořnictvu a po válce i v Číně.
V japonském námořnictvu byl letoun označován jako palubní stíhací letoun typ 0 (零式艦上戦闘機, Rei-šiki kandžó sentóki) nebo zkratkou Reisen (零戦). Mezi spojenci znám jako Zero (I přesto, že oficiální kódové jméno bylo Zeke).
Jeho vývoj začal v roce 1937, jako náhrada za typ A5M, s maximální rychlostí přes 500 km/h, lepší výzbrojí, obratností a stoupavostí. Vznikl tak první palubní stíhač, který se vyrovnal stíhačkám startujícím z pozemních základen.
Prototyp vzlétl roku 1939 a v září byl zařazen do služby jako A6M1. Verze A6M2 měla silnější motor a 15 strojů bylo nazeno v Číně, kde na Čunkingem sestřelily všechny čínské obranné stíhačky. O japonské stíhačce byly USA informovány velitelem americké dobrovolnické skupiny v Číně Clairem Chennaultem, ale žádná opatření nebyla podniknuta, o to bylo překvapení nad Pearl Harborem větší.
Na začátku války Zero překonal kterýkoli spojenecký letoun, ale v polovině roku 1942 spojenci získali nepoškozený vzorek letounu a zkoušky ukázaly jeho nedostatky. V bitvě u Midway američané nasadily nové, silnější a lépe pancéřované letouny proti detailně vylepšené verzi A6M5 s původní konstrukcí (slabě pancéřované nádrže a pilotní kabina) a tak Corsairy a Hellcaty postupně získaly převahu.
Až na konci roku 1944 se objevila verze A6M6c se silnějším motorem, ale vzniklo pouze několik kusů, protože továrna Nakadžima, kde se motory montovaly, byla z velké části zničena.
Poslední verzí byla A6M7, šlo o stíhačky přestavěné na střemhlavé bombardéry, ale i před touto verzí vznikly stovky letounů určené pro útoky kamikaze.
Obsah |
Specifikace (A6M2)
Technické údaje
- Posádka: 1
- Délka: 9,06 m
- Rozpětí: 12 m
- Výška: 3,05 m
- Plocha křídel: 22,44 m²
- Hmotnost (prázdný): 1 680 kg
- Hmotnost (naložen): 2 410 kg
- Pohonná jednotka: 1 × 14válcový hvězdicový motor Nakadžima Sakae o výkonu 709 kW
- Štíhlost křídla: 6,4
Výkony
- Maximální rychlost: 533 km/h
- Dolet: 3 105 km
- Dostup: 10 000 m
- Stoupavost: 15,7 m/s
- Zátěž křídel: 107,4 kg/m2
- Výkon/Hmotnost: 294 W/kg
Výzbroj
- 2× kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm v kapotě motoru. U pozdějších verzí A6M byl Typ 97 nahrazen velkorážným 13,2 mm kulometem Typ 3.
- 2× 20 mm pevné kanóny Typ 99 v náběžných hranách křídlech.
- Bomby:
- 2× 30 kg a
- 1× 60 kg bomby nebo
- 2× pevné 250 kg bomby
Bezva
(Karas, 30. 8. 2012 8:01)