Focke-Wulf Fw 200
Focke-Wulf Fw 200
Focke-Wulf Fw 200 Condor | |
---|---|
![]() | |
Focke-Wulf Fw 200 Condor | |
Typ: | bombardovací letoun |
Výrobce: | Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH |
Konstruktér: | Kurt Tank |
První let: | 27. července 1937 |
Zaveden: | 1940 |
Hlavní uživatel: | Luftwaffe |
Vyrobeno: | 276 ks |
Focke-Wulf Fw 200 Condor byl německý čtyřmotorový dálkový průzkumný námořní, bombardovací nebo transportní letoun. První prototyp původně civilního letounu vzlétl v červenci roku 1937 a stroj se začal ihned vyrábět. Letouny byly dokonce prodávány do zahraničí. Jejich proslulost byla tak velká, že některé z nich byly speciálně upravené a sloužily k přepravě nacistických vůdců včetně Adolfa Hitlera.
Roku 1938 byl na objednávku Japonců postavena verze dálkového průzkumného námořního bombardéru, který se však kvůli vypuknutí druhé světové války do Japonska nedostal. Proto byly stroje zařazeny do výzbroje německé armády a zde se ukázaly, jako užitečné. Do února roku 1942 Condory v Atlantiku potopily 85 lodí spojenců, na což museli Britové reagovat zavedením dálkových stíhačů pobřežního letectva. I když tímto byla činnost Condorů značně ztížena, létaly nad moře dále a ještě roku 1944 potátěly lodě spojenců, i když v omezené míře. Většina z nich byla však v tomto období užívána již pouze k přepravním účelům nad pevninou.
Verze letounu
- Fw 200V-1 - prototyp.
- Fw 200V-10 - prototyp námořního bombardéru pro Japonsko.
- Fw 200A - předsériová verze.
- Fw 200B - sériová civilní dopravní verze.
- Fw 200C-0 - předsériová verze 10 strojů námořního bombardéru vybavená motory BMW.
- Fw 200C-1 - sériová námořní bombardovací verze.
- Fw 200C-2 - verze s vylepšenými závěsníky pro přídavné nádrže o kapacitě 300 l.
- Fw 200C-3 - verze ze zpevněnou konstrukcí a výkonnějšími motory Bramo Fafnir 323R-1.
- Fw 200C-4/U1 a U2 - 4 transportní stroje.
- Fw 200C-4/U3 - protilodní verze s radarem Rostock.
- Fw 200C-4/U4 - verze se zvětšeným doletem.
- Fw 200C-5/U1 - verze se zesílenou kulometnou výzbrojí.
- Fw 200C-5/U2 - hybridní protilodní a transportní verze.
- Fw 200C-6 - verze s radarem FuG 200 Hohentwiel a zvětšenými palivovými nádržemi.
- Fw 200C-8 - verze s radarem Hohentwiel a závěsníky pro řízené střely Hs 293.
- Fw 200D-1/D-2 - pětice neozbrojených čistě transportních strojů.
Technické údaje
- Osádka: 5-7 (bombardér) nebo 4+26 (civilní)
- Motor: 4x BMW-Bramo Fafnir 323R-2
- Výkon: 1 200 hp
- Rychlost 330 km/h
- Maximální stoupavost 3,33 m/s
- Maximální dostup 5800 m
- Dolet: 4450 km
- Délka trupu: 23,46 m
- Rozpětí křídla: 32,85 m
- Výška: 6,3 m
- Nosná plocha: 118,00 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 12950 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 22700 kg
- Výzbroj: 2 kanóny MG 151/20 ráže 20 mm, 6 kulometů MG 15 ráže 7,9 mm, 1 kulomet MG 131 ráže 13 mm, 2100 kg bomb, torpéda.